utorok 18. septembra 2012

Slivkové variácie

Pomaličky už končí ovocná sezóna ale ešte chvíľku tu budeme mať slivky. Ja už vyše mesiaca vymýšľam čo s nimi, keďže sme dostali asi 15 kíl.. Najprv sa zavárali, potom tatino robil povidlu a ja som spravila slivkový preliv. Ten nemám odfotený a ani presne navážený, ale klasický rozdiel od povidly je, že nebol tak dlho varený a zachoval si peknú farbu a hlavne pre mňa lepšiu chuť.
Pozn.:Moje recepty sú skôr inšpiratívne ako by mali byť presne do bodky urobené, takže ospravedlňujem sa, že nemám presné gramáže:)

Slivkový preliv:
Nakrájať slivky na štvrťky a nechať podusiť nech pustia šťavu. Pridáme hnedý cukor alebo iné zdravé sladidlo, sladíme bol podľa chuti, čím menej tým lepšie a zdravšie, no čím menej dáme tým je trvanlivosť nižšia, keďže je cukor je prirodzený konzervant. (Už som sa poučila keď sa mi pokazil bazový sirup so stéviou a už nebudem špekulovať:)) Keď džem, tak džem, keď sirup tak sirup!
Necháme vypariť trochu vody, rozmixujeme časť sliviek aby bol džem/preliv hustejší a dáme do pohárikov.

Ja tento preliv používam na moje raňajkové kaše:)

Slivkové pohánkové gule(bezlepkové):
Zmiešame pohánkovú múku so zemiakovou na cesto, ktoré je použiteľné na obalenie slivky. Aby sa nám nelepilo v rukách keď ideme obalovať, môžme si namúčiť ruky. Množstvo určíme podľa toho, koľko chceme urobiť gúľ.
Gule dáme do vriacej vody a keď vyplávajú na povrch, mali by byť hotové. Posypeme konopnými semienkami, orechami, makom, čím chcete, osladíme agáve sirupom/javorovým sirupom a kto môže dá maslo, alebo ghee. Zdravšia bezlaktózová alternatíva je orechový olej :)
Fotka je taká, ako to chutilo, čiže som ledva stihla odfotiť, prepáčte mi:)


Pohánka s makom a orechami ZDRAVÉ RAŇAJKY
Varená verzia:
Povaríme pohánku v pomere 2:1, tak aby sa nám nestratili živiny vo vode.
Pridáme mak, škoricu, orestované slivky, v zime sušené slivky, vlašské orechy a ľubovoľne kto chce, čo chce:)


Raw-surová verzia:
Namočímé pohánku tak na 1-2 hoďky, pridáme čerstvé slivký, nastrúhame jabĺčko, mak, orechy.

Dobrú chuť:)

1 komentár: